Wonderen!

22 april 2017 - Santarém, Portugal

De wonderen zijn begonnen haha...ik zit dus echt in de reis!

Ik kwam gisteren in Valada aan, om 13.00 uur, na 13.5 km. Heerlijk biertje, op een binnenpleintje en wat gelezen. Om 14.00 op zoek naar de slaapplek. Onderweg staan er soms borden van een plek en dit keer was ik daar erg blij mee.Ik loop op mijn HERE app er naar toe...wil er net een vrouw wegrijden...die mij aanspreekt en zegt dat het vol is. Ik wachtte rustig op het vervolg...er komt altijd een oplossing heb ik gemerkt haha. Het was verhuurd aan een groep Portugezen, verspreid over 3 locaties. ..en er was nog wel een plekje voor mij...3.5 km verderop. De groepsleidster vroeg of ik wilde eten? Altijd! Dus aanschuiven maar, op een klein binnenplaatsje met Portugezen die vandaag hun rustdag hadden. Gelukkig spraken er een stel wat engels. Super gezellig, lekker gegeten! Dit was mijn 1e wonder!!!

Ik kreeg een sleutel mee van mijn slaapplek en om 16.00 ging ik op pad; 3.5 km naar Porto Mugo. Als ik denk dat ik in de buurt kom, opent een oudere vrouw haar deur en maakt een 'slaapbeweging'. Ik wijs naar 'verderop'. Volgens haar was daar niks. Ik pakte mijn filtje waar het adres op stond...maar dat bracht haar niet op andere gedachten...toen pakte ik de sleutel...en toen was ze pas tevreden en liet ze me gaan! Heerlijke ontmoeting! 2e wonder!!!

Ik sliep in een ouderwets appartement, had mijn eigen 2 persoonskamer. Geen Wi-Fi. Maar wel een zitplekje (nouja zitplekje?) aan de rivier de Taag (Tejo). Vroeg naar bed en viel om 20.00 uur al in slaap. Ik hoorde de Portugezen nog thuiskomen...

Ik hoopte op een Portugees ontbijt, maar zij hadden ook niks en gingen om 07.15 uur weg. Hun bagagevervoer-chauffeur sliep hier ook. Ze lopen met een mini rugzakje ohoh...lijkt helemaal niet 'echt' haha.

3e wonder: ik was nog geen km weg of er is zowaar een cafeetje en open om 7.45 uur! Heerlijke koffie en een broodje kaas! Mijn ontbijt! Voelt super! Ik zat met een glimlach buiten op een bankje. Zo vroeg kun je nog in de zon zitren.Ik ben aan het genieten...

Tja, daarna was het weer pittig. Met steunkousen 3 (niet uit te krijgen s'avonds!) en vele blarenpleisters, kun je beter blijven lopen. Een Duitse strompelde en zei dat er gezegd was dat zij er geen last meer van zou hebben na een week....Nou, er is dus hoop, haha.
Na 16 km met weinig schaduwplekken en geen cafeetjes onderweg, waren mijn enige pauzes direct naast het pad. Het pad was heel droog en gelukkig rijden de werklui-auto''s zachtjes als ze je zien, om het stof te laten dalen. Ik liep door velden van net aangeplante tomaten, paprika's en druiven. Eindeloos ver. Ver weg van de bewoonde wereld...en met veel vogels. Kleine zilverreigers, ooievaars, zwaluwen, houtsnippen, kwartels en heel veel zangvogeltjes. Heerlijk genieten!

Het laatste stuk, ongeveer 3 km, ging stijl omhoog naar Santarem. Pittig. Maar ik ploeterende niet alleen tussen de Duitse en 'loslopende portugezen'. Wel gezellig zo...alsof je elkaar al jaren kent. Ik slaap in een hostel, super nieuw, €17,50 inclusief ontbijt. Diner is om 20.00 uur voor pelgrims, €8.50.

Vanaf Santarem buigt de route, naar Fatima, af. Ik volg straks alleen nog een blauwe pijl. Het zal wel rustig worden onderweg, want iedereen loopt naar Compastella.